MST NS Trail Verlengde Heuvelrug

Mijn tweede NS trail in twee weken gaat verder waar de vorige eindigde. En zowaar, er lijkt vooruitgang in zowel bloedsuikers als conditie te zitten.

De afgelopen weken train ik steeds meer op de Me-Mover en loop ik minder. Afgelopen weekend was het tijd voor wat compensatie: ik besloot de NS-trail Verlengde Utrechtse Heuvelrug te doen, de trail die eigenlijk aansluit op de Utrechtse Heuvelrug die ik twee week eerder deed.

Qua eten ging het de vorige keer niet helemaal goed. De ‘superzetmeel’ van Ucan werkte de afgelopen tests niet lekker, de bloedsuiker gaat er toch wel vrij laag mee. Tijd voor een nieuw plan dus. Speciaal daarvoor heb ik een ritje van 40 km op de Me-Mover zo ingericht dat ik op de terugweg nog even langs de Mud Sweat Trail Store in Zoetermeer langs kan. Zeg maar de snoepwinkel voor traillopers die zo afgelegen ligt, dat ik de Me-Mover er gerust aan de ketting durf te leggen. De 12 weken oude Jack Russell van Tom let er wel op, hoop ik…

Naast een aanvulling van de pindakaas gelletjes van Hammer, zocht ik nog wat oplossingen voor energiedrank. Niet met ‘superzetmeel’, maar liefst ook niet te zoet. Uiteindelijk neem ik wat Hammer Heed (zachte meloensmaak) en Torq poeder mee. De Hammer bevat 27 g koolhydraten per zakje, redelijk vergelijkbaar met 1 gel of zakje Ucan dus.

Grote stille heide

Ik vertrek zondags wat laat omdat ik eerst Franny uit wil zwaaien. Dat betekent dus dat ik een uur na de lunch moet starten met net iets minder insuline dan normaal (2 eenheden minder). Start schat ik dus wat hoger, maar gemeten heb ik niet. Waarschijnlijk 10-12 mmol/l bij de start.

Voor onderweg heb ik ook dit keer drie zakken drinkoplossing (en een drinkzak gewoon water): 1 Ucan vanille met eiwit voorin, 1 Hammer Heed watermeloen voorin en een Ucan sinaasappel in de rugzak. Het eerste half uur neem ik vooral de Ucan, daarna in combinatie met de Hammer.

De start van de route is het stuk waarop ik me het meest verheugde, namelijk de heide. Die is op zijn mooist rond deze tijd. Ondanks dat het geen top weer was, was de heide zodoende wel druk. Maar zeker de moeite waard.

Hekjes en prikkeldraad

Na een 10 km lopen, prik ik. Hoe ging het dit keer? Een alles redelijke 5,6 mmol/l. Ik leeg de Ucan en neem voor de zekerheid een gel. Niet te laag. We lopen nog lekker rustig.

Intussen begint het landschap wel te veranderen. Een niet ten goede. Er zijn steeds meer afrasteringen: hekken, prikkeldraad, het voelt niet vrij. In Soesterberg moet ik een stuk door een saaie wijk en langs een grote weg. De gpx is onduidelijk. Ik lijk goed te lopen, maar met zo weinig zachte ondergrond, zal ik er toch licht naast moeten zitten. Echter, ik heb nergens een ingang gezien naar een verder gelegen zandpad. Even later klim ik onder een heel door en zit ik nog net naast het pad. Rollen prikkeldraad versperren me de weg. Is dit nu allemaal vanwege de luchtmachtbasis?

Eigenlijk is het hele middenstuk veel weg en onduidelijkheid. Ook bij een stukje mountainbikepad is er geen duidelijke weg. Ik zou deze route zodoende niet aanbevelen, tenzij je echt de 60 van beide tegelijk wilt doen. Er zijn mooiere MST NS trails.

Bekend bos

Op een gegeven moment wordt de omgeving weer mooier. Ik meen het landschap ook te herkennen. En dat klopt: we zijn dichtbij Laage Vuursche, waar ik al vaak ben geweest voor cursussen en festivals. Ik begin er weer wat meer zin in te krijgen.

Intussen gaat het ook met de bloedsuikers goed. Rond een kilometer of 20 zit ik op de 6,3 mmol/l. Ik maak de tweede Ucan en de watermeloendrank op.

Het bos loopt naadloos over in een woonwijk. Langzaamaan worden de huizen – en auto’s – groter. We zijn in Hilversum! Korte tijd later ben ik bij het eindstation Hilversum Sportpark. 28,8 km in drie uur en drie kwartier. Een lekker rustig loopje en de benen bleven goed. Geen grote dips in snelheid of momenten dat ik er echt genoeg van had – zelfs niet in Soesterberg. Dat komt denk ik ook doordat de bloedsuiker nooit echt te laag is geweest. 2 km voor het einde was hij zelfs even 10,8 mmol/l en voelde ik echt meer dan genoeg energie om door te rammen.

Al met al heb ik drie gel en drie drinkzakken gebruikt. Dat zijn twee items minder dan normaal en de energieniveaus lekken redelijk stabiel. Als ik dat kan volhouden tijdens de Airborne Freedom Trail, is dat super.

WP Strava ERROR 401 Unauthorized - See full error by adding
define( 'WPSTRAVA_DEBUG', true );
to wp-config.php