Familiebezoek: routes plannen met Komoot

Het leven bestaat niet alleen uit races, af en toe zijn er sociale verplichtingen. Maar het trainen gaat gewoon door. Met Komoot kon ik een route inplannen zodat verplichtingen en training elkaar niet in de weg zaten.

Dit weekend stonden er meerdere bezoekjes aan de familie op het plan. Donderdagavond zouden we naar mijn schoonmoeder gaan, waar we logeerden en nog wat zaken moesten regelen. Omdat zij een nieuw kastje nodig had om de oven op te zetten, zou mijn vader helpen het kastje op te halen op zaterdag. En op zondag hadden we de gezamenlijk gevierde verjaardag van mijn vader en moeder. Maar ja, met nog een maand te gaan voor de Wintertrekking, moest er ook getraind worden. Hoe plan je alleen een grote afstand in?

Gelukkig wonen mijn schoonmoeder en ouders relatief dicht bij elkaar. De kortste route tussen Gorredijk (Friesland) en Vledderveen (Drenthe) is zo’n 22 km. Vooral mijn ouders wonen erg mooi, in een gemeente met twee nationale natuurparken. Dat biedt uitkomst voor een trailloper. Als ik daar nu eens heen zou lopen, scheelde het mijn vader weer een rit bij het ophalen van het kastje.

Plannen

De afgelopen tijd heb ik al een paar keer de route gepland via Garmin connect. Het systeem werkt zelfs direct uit het horloge en is vooral handig voor als je een rondje met bepaalde lengte wilt lopen. Daarbij baseert het systeem zich onder meer op de looproutes die populair zijn onder gebruikers van Garmin-horloges. In de praktijk ben ik er niet zo tevreden over. Het systeem leidt me vaak doelloos een halve kilometer een weggetje op, dat ik vervolgens terug moet lopen. Daarbij raakt het horloge zelf in de war, want de route kan twee kanten op zijn.

Voor de Me-Mover gebruik ik al langere tijd de app Komoot. Komoot geeft spraakaanwijzingen bij het maken van afslagen (die op tijd komen in tegenstelling tot de Google Maps waarschuwingen), beschikt over gedetailleerde kaarten van het landschap, berekent hoeveel procent verhard is en maakt export naar gpx zodat hij in het horloge kan. De route instellen werkt vergelijkbaar met een route aanmaken in connect: je geeft een begin- en eindpunt en vervolgens kies je op de kaart tussenliggende punten uit. Zo wist ik de basisroute uit te breiden via een vennetje dat ik op de kaart vond en koos ik een stuk bos wat ik mooi vind als extra punt. Zo kwam ik uiteindelijk op een route van 28 km die ik in de trein naar de Garmin exporteerde.

De route lopen

Gezien de route vermoedde ik dat de meeste paden met gewone schoenen goed te doen zouden zijn. Helaas had ik namelijk alleen maar Altra Escalante Racer London bij me, en geen trailschoenen. Maar omdat de meeste paden over zandgrond zouden gaan, leek dat wel ok. De rust van de uitrusting was lang, vanwege de kou, en zwaar, aangezien ik bij mijn ouders om moest kleden om niet te veel af te koelen. Ook dat extra gewicht is natuurlijk een goede training. In de rugzak gingen mee: 3 stuks nougat, 3 gelletjes, 0,5 liter Hammer Heed, 0,4 liter Generation Ucan, 1,5 liter water, portemonnee, pen en prikspullen, regenjas, trui, dunne broek, sokken, onderbroek en biologisch afbreekbare billendoekjes. Dat laatste vooral als voorzorgsmaatregelen na ernstige darmkrampen eerder deze week…

Een volle rugzak

Om kwart over acht ging ik rustig richting Drenthe. Het liep lekker, het weer zat mee, de wegen waren rustig. Na de eerste kilometers verhard volgden inderdaad de zachtere paden. Kilometers liep ik over zandpad en schelpenpad tussen de weilanden. En de route op het horloge volgen ging super netjes. Alle kleine bosweggetjes waren ook goed ingetekend op het eigen kaartje van de Fenix 5x, dus ik kon ook precies zien dat ik de juiste afslag nam als er meerdere wegen dicht bijeen liep. Dat is iets wat met de kruimelsporen in de Suunto nog wel eens fout ging.

Herkenning

De weg die Komoot me wees, was oprecht mooi. Ik kwam langs een heleboel kleine bosjes en vennen die ik voorheen nog nooit had gezien. Het duurde ook heel lang, ik denk tot kilometer 22, voor ik de omgeving weer herkende. Dat terwijl ik ook wel vaker bij mijn ouders loop, maar kennelijk meestal toch iets meer richting binnenland van Drenthe (Dwingelderveld en Drents-Friese woud). Een volgende keer ga ik de route zeker uitbreiden om nog iets meer van die gebieden mee te pakken.

Pas aan het eind kwam het eerste foutje in het navigatiesysteem. Terwijl ik het huis van mijn ouders al zag, een wist dat ik van pad moest veranderen, gaf de Garmin geen afslag aan. Het kaartje toonde de route wel correct zoals ik hem ken. Misschien komt het deels doordat het zandpaden zijn en een stukje door een weiland moet worden gelopen. Pas bij het bereiken van een verhard fietspad, kon ik weer op de bliepjes en pijltjes vertrouwen. Zolang je zelf af en toe op het scherm kijkt, is dat echter niet storend. De komende tijd ga ik Komoot denk ik toch maar iets vaker inzetten in samenwerking met de Garmin, op zoek naar onverharde paden.

Uiteindelijk heb ik 27,5 km gelopen in 3.15 uur (inclusief fotostops). Daarmee was ik zelfs eerder dan afgesproken bij mijn ouders. Nog steeds redelijk fris qua lopen. Voeding tijdens de loop: 1 Ucan, 1 Hammer Heed en 2 nougat. Vooraf heb ik 2 eenheden insuline minder gespoten bij ontbijt. Bij aankomst was de bloedsuiker 10,8 mmol/l.